وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی جزء مهمترین و کلیدی ترین وزارتخانههای دولت است.گستردگی جمعیت و گروههای تحت پوشش این وزارتخانه و نیز هولدینگ های اقتصادی تحت مدیریت آن، اهمیت نقش و عملکرد این وزارتخانه را نشان میدهد. عملکرد جناب آقای شریعتمداری در این وزارتخانه نشان می دهد که نه تنها چالشها و مشکالت قدیمی […]
وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی جزء مهمترین و کلیدی ترین وزارتخانههای دولت است.گستردگی جمعیت و گروههای تحت پوشش این وزارتخانه و نیز هولدینگ های اقتصادی تحت مدیریت آن، اهمیت نقش و عملکرد این وزارتخانه را نشان میدهد.
عملکرد جناب آقای شریعتمداری در این وزارتخانه نشان می دهد که نه تنها چالشها و مشکالت قدیمی و سنتی این وزارتخانه رفع نشده است بلکه در سطوح مختلف، چالش های دیگری بوجود آمده است که ممکن است ادامه این فرایند تبعاتی را برای جامعه و حتی حاکمیت ایجاد کند.
عملکرد مجلس در خصوص آقای شریعتمداری نیز نشان داد که ایشان به جای تمرکز بر کارآمدی و فعالیت گسترده و در نتیجه رفاه و رضایت عمومی جامعه که یکی از نقشهای اصلی این وزارتخانه مهم است به دنبال رضایت نمایندگان مجلس و رضایت دولت و به ویژه رئیس جمهور است تا مردم و قشرهای تحت پوشش آن. ایشان در زمان تصدی وزارت صمت متوجه شد که راه ماندن در قدرت و پست وزارت، تن دادن به خواسته های فردی نمایندگان مجلس و عده ای خاص است. بر همین اساس تمامی اهداف و برنامه های ایشان جهت پاسخگویی به خواسته های شخصی نمایندگان و خواسته های گروه های تحت نفوذ دولت در این وزارتخانه و تمام حلقه های فساد در وزارتخانه، برنامه ریزی و متمرکز شد.
ایشان استدلالهایی در باب دفاع از بیانیه گام دوم انقلاب و استفاده از نیروی جوان در بخش های مختلف مدیریتی داشتهاند. در مرحله اول برای رد گم کنی و پیش بردن تهای خودساخته که جزء ویژگیهای اصلی و ذاتی ایشان است، یکسری از نیروهای جوان را به کار گرفتند بعد آرام آرام، خود موجبات استعفا و خروج این نیروها را فراهم ساختند و با شگرد برگشت به کار، موجبات برگشت نیروهای قدیمی و پیر و بی انگیزه مثل خود را به بخشهای مدیریتی فراهم ساختند تا با چالش ها و مطالبات هوشمندانه این قشر مواجه نشوند و همان ت گذشته و حفظ منافع گروههای خاص را ادامه دهد که این یعنی زحمت کمتر و حفظ سمت و قدرت در وزارتخانه.
بررسی های دقیق و کارشناسی در زمان رای نشان داد که 40 درصد برنامههای پیشنهادی ایشان با اسناد بالادستی نظام تطابق نداشت. اکنون بعد از گذشت زمان و فعالیتهای وزارتخانه تحت امر ایشان این مسئله بیش از گذشته آشکار شده است و هیچ ارتباط معناداری بین اسناد بالادستی نظام وعملکرد این وزارتخانه دیده نمی شود و به جرات میتوان گفت که بین برنامه های اعلامی و اعمالی ایشان، شکاف عظیمی وجود دارد.
در زمان معرفی برنامه های ایشان، کارشناسان برجسته این حوزه برخلاف نمایندگان مجلس معتقد بودند که در برنامه های وزیر توجه جدی به بحث حمایت از اقشار محروم و نیازمندان نشده است. عملکرد ایشان نشان داد که نگاه تیزبین کارشناسان واقعی، حقیقت دارد. ارائه بسته های معیشتی و نوع مکانیزم شناسایی، نحوه پرداخت و برنامه های علمیاتی این حوزه، بیش از گذشته عملکرد مجموعه تحت ایشان را نشان داد.
نگاه راهبردی و هدفدار موثر در زندگی مردم در برنامه های ایشان وجود نداشت و اگر هم چند مورد بود در صدد عملیاتی شدن آن قدم هایی برنداشته شد. مسئله فقر و رفع آن به معنای اخص و همچنین برقراری عدالت اجتماعی به معنای اعم آن از اهداف انقلاب اسلامی ایران بود. این مهم بالافاصله پس از پیروزی انقلابدر قوانین اساسی کشور، در بسیاری از اصول به صورت ضمنی و در برخی نیز به صورت صریح مورد تأکید قرار گرفت. در دوره تدبیر و امید و تصدی وزارتخانه رفاه از سوی آقای شریعتمداری، ادعاهای بزرگی شد و این ادعاهای بزرگ در برنامه های وزیر بود و همین امر در حال حاضر برای فقرا فاجعه بار شده است و نشانه ای از بهبود زندگی فقرا،تامین رفاه و گسترش عدالت دیده نمی شود.
معلوم شد که برنامه های ایشان، صرفاً برای تایید صلاحیت در مجلس بوده و غیر عملی و غیر واقعی؛ غیر کارشناسانه، صوری و کاغذی و سهل انگارانه و در بسیاری از موارد غیر موثر و غیر راهبردی است. مجموعه تحت امر ایشان به جای تاکید بر وظایف اصلی وزارتخانه و کاهش کم کاری ها و ناکارامدی ها، با تیم غیر کارشناسی خود بیشتر به دنبال لابیگری و امورات مرتبط با آن است .
هر چند مثل بقیه وزرای پیر دولت تدبیر و امید که تحریم را بهانهای برای برون رفت از بحران های خودساخته و خودتحریمی وزارتخانه خود اعلام میکنند، اما ایشان بارها در اظهارات خود در بررسیهای تامین اجتماعی، تحریم را به عنوان فرصت تلقی کرده است. با این نگرش، انتظار قشر عظیمی از جامعه، پیشرفت و رفاه اقتصادی است اما امروز با عملکرد نادرست وزارت رفاه، آسیبهای اجتماعی نه تنها د
ر جامعه کاهش نیافته بلکه افزایش هم پیدا کرده است. آمار طلاق و بزهکاری و سایر آسیب های اجتماعی بیانگر این موضوع است. ضمن این که با افزایش نرخ بیکاری، هر روز بر این آمارها افزوده می شود.
در نهایت با عنایت به موارد فوق الذکر می توان نتیجه گرفت که این وزیر و وزارتخانه تحت امر، فاقد یک دکترین مشخص و نگرش راهبردی است و با نیازهای واقعی و مورد تقاضای مردم و نظام چندان سازگاری ندارد. ادامه این روند و عدم توجه جدی به عملکرد وزیر و این وزارتخانه، جامعه، امنیت اجتماعی و حتی ملی را با چالش جدی مواجه کند.
محمد امین سرکهکی
لزوم توجه به عملکرد وزارت کار تعاون ورفاه اجتماعی ،ادعاهای بزرگ تا نتایج کوچک
متن نامه محمد امین سرکهکی به رهبر انقلاب نسبت به اعتراض به شورای نگهبان
رفتار ها و كنش ها را در مواجهه با ولايت به سه دسته مي توان تقسيم كرد:
های ,وزارتخانه ,ایشان ,عملکرد ,تحت ,برنامه ,این وزارتخانه ,برنامه های ,وزارتخانه و ,نشان داد ,نه تنها ,نشان میدهد عملکرد
درباره این سایت